Du ökar din rikedom genom att köpa upp resurser och sedan använda din position för att sälja dem till staten för feta vinster. Med de resulterande pengarna "köper" du sedan fler senatorer och kontrollerar ännu fler röster i senaten. Rom är ständigt i konflikt, och du vet att någon gång kommer krig att öka till den grad att senaten kommer att välja att centralisera makten och utse en enda ledare. I det ögonblicket kommer ledaren för fraktionen med flest senatorer att göras till Caesar.
Senatorer beskrivs bäst som ett motståndsspel. Spelare tjänar pengar genom att köpa resurser på auktion, utpressa dem från andra spelare och sedan sälja dem i set till banken. Kontanter krävs för att stödja krig, försvara sig mot aggressiva bud och viktigast av allt för att köpa fler senatorer. Spelet varar ett varierande antal varv, och när det fjärde kriget avslöjas tar det omedelbart slut. Vid den tidpunkten vinner spelaren med flest senatorer.
På sin tur drar en spelare först ett händelsekort från kortleken och vidtar sedan en av tre åtgärder: a) lanserar en auktion genom att släppa ut nya kort till försäljning, b) pressa ut kort från andra spelare, eller c) lösa in uppsättningar med kort och köpa nya senatorer. Spelet är enkelt, relativt kort och mycket interaktivt. De viktigaste besluten är både taktiska – hur man värderar korten på auktion och hur man bjuder på krigen, underskotten och andra händelser givet din relativa position – och strategiska: att välja vilka senatorer som ska samlas in och hur länge man ska bygga set kontra när man ska lösa in pengar in och köp senatorer.
Alla gör transaktioner hela tiden, och spelet integrerar olika budgivningssystem inklusive ett öppet steg-bud (som många arbetarplaceringsspel) på marknadsauktionerna, blind budgivning vid krigen, ett innovativt högt/lågt blindbud vid budgetunderskott, nederländska auktioner när nya senatorer anländer och hagelgevärserbjudanden (liknande Kuhhandel eller Medici v Strozzi) när spelare utpressar varandra.