Djupt nedsänkt i Dickens och Doyles litteraturvärlden är korthändelserna i spelet nu knutna till verkliga och fiktiva karaktärer och platser i London. Mer specifikt, efter en noggrann analys av inspirationer som hittats och identifierats i historisk engelsk litteratur, har alla spelplatser, händelser och karaktärer fått nya identiteter som motsvarar de som hittades i den tidigare utgåvan av spelet. På så sätt behåller spelet sin attraktionskraft för den etablerade publiken, men utökar sin räckvidd till ett brett spektrum av människor som är allmänt intresserade av historia och litteratur från den viktorianska perioden.
Handlingen utspelar sig på kartan över London, där spelare placerar sina följare och byggnader på spelplanen genom kortspel. Vart och ett av de 132 korten är unikt, och "korten ger spelet liv eftersom de inkluderar de flesta av de kända karaktärerna som har dykt upp i de olika böckerna. Reglerna är relativt enkla: Spela ett kort och gör vad det säger. De flesta korten har mer än en åtgärd på dem, och du kan välja att göra några eller alla dessa åtgärder. Vissa kort låter dig också spela ett andra kort, så att du kan kedja handlingar" (Martin Wallace). I början av spelet ritar varje spelare en hemlig personlighet med specifika segervillkor, vilket gör att du aldrig kan vara säker på vad de andra spelarna behöver göra för att vinna. Du måste uppfylla ditt mål samtidigt som du försöker hindra andra från att vinna!
Enkla spelregler och djupt, uppslukande spel är ryggraden i den här titelns framgång.