Spelarna skyddar byn från inkarnationer av fursten av helvetet – Wu-Feng – och hans legioner av spöken innan de hemsöker en stad och återfinner hans aska som kan få honom att återvända till livet. Varje spelare representerar en taoist-munk som samarbetar med andra för att slå bort anfall från spöken.
Spelarna, användandes samarbete, behöver driva ut spökena som kommer att dyka upp under spelets gång. I början av hens runda, tar en spelare in ett spöke i spel och placerar det på en fri yta och mer än en kan komma på samma gång. Spökena har alla förmågor på egen hand – vissa påverkar taoisterna och deras krafter, vissa påverkar den aktiva spelaren till att kasta ”curse die” för en slumpad effekt, och andra hemsöker ”villager tiles” och blockerar denna brickas särskilda handling. På sin runda kan en Taoist flytta en bricka för driva ut intilliggande spöken eller dra nytta av bybon som bor på brickan, förutsatt att den inte är hemsök. Varje bricka av byn tillåter spelarna att dra nytta av olika bonusar. Till exempel med kyrkogården, kan en taoist återuppliva en död taoist, medan herbalisten tillåter att återvinna spenderade ”tao tokens” osv. Det är också möjligt att få fäller eller flytta spöken och ta bort hemsökning av andra bybrickor.
För att driva ut ett spöke rullar taoisten tree tao-tärningar med olika färger: röd, blå, grön, gul, svart och vit. Om tärningarnas resultat matchar färgen/färgerna hos spöket eller inkarnationen av Wu-Feng, blir exorcismen lyckad. Det vita resultatet är en jokerfärg som kan användas som valfri färg. Till exempel, för att driva ut ett grönt spöke med tre i motstånd, behöver du kasta tre gröna, tre vita eller en kombination av de båda. Om tärningskasten inte blir tillräckligt kan du även använda Tao-tokens som matchar färgmässigt till det kast du gjorde. Du kan välja att använda dessa efter ditt kast. Taoisterna erhåller dess tokens genom att använda specifika bybrickor eller genom att driva ut särskilda spöken. En av taoisterna har en förmåga som låter honom att få en sådan bricka en gång per runda.
För att vinna, måste spelarna besegra inkarnationen av Wu-Feng, en boss som dyker upp i slutet av spelet. Det finns även tuffare svårighetsgrader som adderar fler inkarnationer av Wu-Feng, där man behöver besegra alla för att vinna.
Det finns många sätt att förlora dock. Spelarna förlorar om tre av byns brickor är hemsökta, om en draghög tar slut samtidigt som en inkarnation av Wu-Feng är i spel, eller om alla präster är döda.