- Överlägsen rustning och status vid strid
- Kavallerienheter ökar till 4 block
- Tärningar för tunga infanteristrider reduceras från 5 tärningar ner till 4
- Light Bow Cavalry-enheter kan använda Parthian Shot när de undviker
Ändå är vissa Commands & Colors-spelmekanismer fortfarande bekanta för spelare i andra spel i systemet, som kortleken med medeltida kommandokort som driver rörelse samtidigt som de skapar en "krigsdimma" och stridstärningarna som kommer att lösa strider snabbt och effektivt. De stiliserade scenariokartorna för slagfältet betonar de viktiga terrängegenskaperna och lyfter fram den historiska utplaceringen av styrkor i skala med spelsystemet.
Omfattningen av spelet är flexibel och varierar från strid till strid. För vissa scenarier kan en enhet representera en Chiliarchy av soldater, medan en enhet i andra scenarier kan representera bara ett fåtal modiga krigare. Men slagfältstaktiken som du kommer att behöva utföra för att vinna seger överensstämmer anmärkningsvärt väl med styrkorna och begränsningarna hos de olika medeltida enhetstyperna, deras vapen, terrängen och historien.
De medeltida striderna som visas upp i scenarioboken fokuserar på de historiska konfrontationerna mellan det bysantinska riket och sassanidernas perser (530 till 627 e.Kr.) med en liten omväg för att slåss mot morerna och deras rebellallierade (645 - 648 e.Kr.). Det bysantinska riket under denna period av medeltida historia var ett av ständig övergång och omorganisation. Dess armé tenderade att spegla sina östliga motståndare genom att utplacera ett ökande antal bepansrade kavalleriformationer (Katafrakter) och fler missiltrupper. Ändå var det hur bysantinerna anpassade sin slagfältstaktik i förhållande till fienden de mötte som kanske är den främsta anledningen till deras imperiums livslängd.
Second Printing.