... Betrayal at House on the Hill? utforska en hemsökt herrgård? med beständigheten och berättandet i flera spel som visades av Daviau'sRisk Legacy och andra äldre spel som följde. Betrayal Legacy består av en prolog och en berättelse med tretton kapitel som utspelar sig under decennier. Spelare representerar familjer, med specifika familjemedlemmar som deltar i en berättelse, sedan kanske en äldre version av dessa karaktärer (förutsatt att de levde) eller deras ättlingar som dyker upp i senare berättelser.
Varför skulle folk fortsätta att utforska en hemsökt herrgård i decennium efter decennium, särskilt när hemska saker händer där? Nyfikenhet, antar jag, eller kanske en okunnig djärvhet som kommer från tron att vi vet bättre än de som har kommit tidigare. Titta på allt vi har lärt oss, förundras över de verktyg vi har till hands! Säkert kommer vi alla att gå ur säkert den här gången...
Som med andra Betrayal-titlar är spelet narrativt styrt, med element som registrerar historiken för dina specifika spel. De verktyg som nämnts tidigare blir till exempel knutna till specifika familjer. Det här är inte bara en hink; det är min hink, den som min farfar brukade mata sin familjs grisar när han var en pojke, och även om du säkert kan använda den hinken, vet jag hur man använder den bäst från den tid han ägnade åt att lära mig att slarva. Ja, det är en arvegodshink, och när jag hålls i familjen får jag en bonus för att jag använder den.