Ett system med kartområden har adapterats och förflyttning har effektiviserats. Strid hanteras av de två kortlekarna (en tysk och en sovjetisk). Dessa kort är kärnan i spelsystemet som erbjuder ännu mer variation än vanliga tabeller. Som i "No Retreat!" används de för att generera händelser och speciella spelförmågor, men löser nu också alla stridsresultat utan problem.
Segerförhållandena är enkla: du måste fånga så många av de tio kartmålen för att tvinga fram ett kampanjbeslut. Även om förstörelse av fiendens arméer kommer att hjälpa till i denna strävan, kommer vissa händelsekort också att ge kortsiktiga mål att uppnå - vilket spelarnas speciella spelfördelar om de uppfylls.
Ingen av sidorna har råd att visa barmhärtighet mot sin hatade fiende i denna konflikt. Krig är ett helvete och detta är absolut krig!
Fyra snabbspelsscenarier plus ett kampanjspel:
- Barbarossa, 1941: Det första angreppet på Sovjetunionen. Kan tyskarna ta Leningrad och Moskva innan "General Vinter" fryser fast den tyska krigsmaskinen?
- Fall Blau & Operation Saturn, 1942: Offensiven mot Kaukasus oljefält och nazisterna katastrofala möte med ödet i Stalingrad. Eller ... kanske OKH kommer att besluta att slå norr igen på den sovjetiska huvudstaden?
- Operation Zitadelle, 1943: Hitlers sista chans att få en slags "seger" i öst efter förra vinterns katastrof i söder. Det är vinne eller försvinna för tyskarna, eftersom Röda armén äntligen kan kämpa på lika villkor. Kommer Kursk att vara Panzers gravsten?
- Operation Bagration, 1944: Den sovjetiska sommaroffensiven som till sist bröt Wehrmachtens rygg och fick landningarna i Normandie att se ut som ett mindre slagsmål. Kommer du äntligen att kasta ut de hatade fienderna från deras sista fotfäste i Moder Ryssland?