Winds of Magic är en omfattande guide till de metoder och traditioner som de åtta Colleges of Magic lär ut. Förutom att ge bakgrund till utvecklingen av magi i imperiet innehåller den detaljer om en mängd magiska metoder, varelser och platser.
- Var och en av de åtta magiska lärorna som lärs ut av kolorna är försedd med en reviderad och utökad lista med trollformler och en separat karriär för varje sorts trollkarl.
- Regler finns för ritualer, komplicerade besvärjelser som kan användas för att stärka magiska platser, skapa magiska varelser eller framkalla kraftfulla men vilda väsen.
- Detaljer om framkallandet av inkarnerade elementaler, skapandet av magiska konstruktioner och hur man utvecklar en familjär som antingen en NPC eller en spelarkaraktär.
- Detaljer om egenskaperna hos magiska platser, som linjerna av vägstenar som dränerar magi mot den stora virveln i Ulthuan, och flera platser förknippade med en viss vind.
- Karaktärer kan berätta om framtiden, läsa det förflutna eller brygga magiska drycker tack vare reglerna för utövande av Augury, Psykometri och Alkemi (både magisk och vardaglig).
- En uppsättning nya karriärer som gör det möjligt för karaktärer att specialisera sig som Scryer, Mundane Alchemist, Beadle eller Magister Vigilant.
- Åtta av imperiets framstående trollkarlar, från Balthazar Gelt till Elspeth von Draken, beskrivs som potentiella mecenater åt karaktärer.
- Flera nemeses beskrivs, såsom Blue Scribes som söker katalogisera varje besvärjelse som finns i Tzeentchs ära; Egrimm van Horstmann, den största kaostrollkarlen vid liv; och Mòna Mimn, som vill förvandla hela den gamla världen till ett stort kärr.