Men de som landstiger på Lustrias stränder befinner sig i en miljö som är helt och hållet skadlig mot varmblodiga liv. Djungeln sjuder av giftiga ormar, köttätande ödlor, giftig flora och dödliga sjukdomar. De få otrygga bosättningarna som klamrar sig fast vid kusten väcker irritation hos Lustrias äldsta invånare, ödlmännen, som kommer ut från sina tempelstäder för att förgöra alla som inkräktar på deras territorium.
Den här boken innehåller allt som spelare och GM:s i Warhammer Fantasy Roleplay behöver för att sätta sina äventyr på den mystiska kontinenten Lustria. Boken innehåller artiklar om:
- Lustrias historia, från ankomsten av de gåtfulla Gamla och höjden av Lizardman-civilisationen, till idag, när de Gamlas planer ifrågasätts av dem som försöker genomföra dem, och yngre varmblodiga arter söker att beröva Lustria dess rikedom.
- Den stora tempelstaden Tlaxtlan, hem för en mängd ödlor och centrum för hängivenhet till den oberörda och orubbliga Old One Tlazcotl.
- Den förfallna tempelstaden Quetza, en gammal lya för Skaven av klan Pestilens som rymmer många hemska hemligheter och ruvande plågor.
- Skeggi, ett nordiskt fotfäste för plundrare och handlare norr om Lustria där äventyrare kan bli rika snabbt, men mer sannolikt dör under försöket.
- The Citadel of Dawn, en Högalvs-fästning och hamn på södra udden, hotad av ambitionerna hos den ökända Mörkalvs-korsaren Lokhir Fellheart.
- Vampyrkusten, en myrrik morass av mangroveträsk där ärkekommandören Luthor Harkon håller hov över de odöda och planerar att utöka sitt rike.
- Fantastiska nya regler för utforskarkarriärer, grundande och förvaltning av en bosättning, ödlor av flera olika arter, händelser och utmaningar, parasitsjukdomar, monstruösa varelser i den lustriska djungeln och fullt spelbara Skink-karaktärer.