Innehåll:
- The Adventure section, med kapitel om designen av spelvärldar, krönikor, äventyrslandskap och äventyr som utspelar sig i Underworld, Yonderworld och Spirit World. Den ger också tips om hur man konstruerar scenarier för erfarna spelarkaraktärer och riktlinjer för Troupe Play i Symbaroum.
- The Challenges section, som innehåller alternativa regler för strider, avancerade fällor och sociala utmaningar. Utöver detta finns kapitel om ceremoniell magi (inklusive sexton ceremonier), expeditioner i Davokar, utforskning av ruiner, design av legendariska varelser och regler för hantering av spelarkaraktärer som äger och förvaltar en egendom eller en mindre domän.
- The Rewards section, som ger förslag på olika sätt att belöna spelarkaraktärer och deras spelare, förutom erfarenhet och glänsande mynt. Kapitlen presenterar också riktlinjer för att utforma det som i Symbaroum kallas kuriositeter, mystiska skatter och artefakter, varefter boken avrundas med beskrivningen av inte mindre än tjugosju artefakter – alla med en unik äventyrsuppsättning.
Observera att den här boken kräver tillgång till Symbaroum Core Rulebook, och att den inte kommer till sin rätt utan Advanced Player's Guide och Symbaroum Monster Codex.