Tillsammans med barnen skapar ni själva en berättelse i den magiska världen Masona där barnen är hjältar och upplever fantastiska äventyr.
Berätta en saga tillsammans och låt spelarna lösa problem, övervinna hinder och få belöningar i slutet av sagan. Kombinera spelet med pyssel, lekar och aktiviteter för de yngsta, allt i samma värld. Rid på drakar, besök undervattensstäder, rädda prinsar från farliga monster och bli hjältar!
Sagospelet Äventyr 4.0 innehåller:
Regler
En beskrivning över det magiska landet Ariba
Äventyret Det mekaniska hjärtat
En guide för Sagoberättaren
Resurser och äventyrsförslag
Formelsamling
50 pappfigurer
4 färdiga spelfigurer
2 dubbelsidiga minikartor
2 dubbelsidiga kartposters i A3-format
1 ark med konverteringsregler från den förra upplagan
1 referensark
1 ark med tärningsbrickor
Sagospelet Äventyr: Startbox
I lager
Artnr:
198638998
329 kr
Sagospelet Äventyr 4.0 är saga, rollspel, lek och pyssel på en gång!
6+ År
Svenska
- Recensioner (4)
-
Jesper
2024-08-06
Känns som en vuxens hobbyprojekt för att kunna skapa rollspel med sina barn (vilket det också från början var) Illustrationerna framstår som amatörmässiga jämfört med andra spel på marknaden. Finns en handfull andra rollspel jag hellre skulle förenkla för att kunna spela med hela familjen.Var denna recensionen till hjälp?0 | 0Jenny2021-12-08
Pojkarnas favoritspel, de är 4 och 6 år gamla. Ett stort stegför mig som är uppvuxen med Monopol och Dinosauriernas dal, men lättförklarade regler och ett mycket pedagogiskt upplagt startäventyr.Var denna recensionen till hjälp?1 | 0Linda2021-12-08
Jag har provat rollspel på åttiotalet, men det var inget för mig då. Nu med egna barn känns det annorlunda. Strålande enkelt spel, med lathund som förklarar det man behöver veta så man slipper slå i regelhäftet. Allt förklaras pedagogiskt och lättsamt. Det medföljande äventyret kan man egentligen spela utan att ha läst reglerna, för allt förklaras efterhand du behöver kunna något. Ser mycket fram emot Skräckvariantten då barnen gillar Jakten på Jack och Pax-böckerna.Var denna recensionen till hjälp?1 | 0Stefan J2021-09-23
Jag har aldrig spelat rollspel eller något liknande som ung och köpte det här för att spela med mina barn. Jag tycker mycket om idéen att spela tillsammans med barnen på det här sättet där man skapar ett äventyr tillsammans och hade höga förväntningar. Problemet som jag upptäckte har inte så mycket med själva spelet att göra, utan med regelboken. Den är en enda röra och tyvärr fruktansvärt svårnagvigerad -- åtminstone för någon som aldrig har spelat liknande spel. Jag tvingades sitta med ett anteckningsblock och själv försöka pussla ihop information från flera olika häften för skapa en begriplig helhet. Så ska det inte vara. Här skulle det verkligen ha behövts en redaktör. Ett exempel: Begreppet ''lyckat slag'' dyker plötsligt upp från ingenstans och bredvid står en siffra. Syftar den siffran på antalet tärningar? Ja, troligtvis... Men det förklaras ingenstans på ett tydligt och framför allt SAMLAT sätt. Likadant med förflyttningar inom fantasivärlden man spelar i: ingen tydlig information, inte ens ett kort exempel från en spelomgång. Informationen är tyvärr utspridd på ett helt ologiskt sätt. Ett exempel på detta är häftet ''Sagoberättaren'', vilket är bra i grund och botten. Men när man sedan kollar i häftet ''Regler'' hittar man en sektion som heter ''Tips till sagoberättaren'', vilket är oerhört förvirrande. Vidare: utöver ett häfte med sago-förslag, ett häfte med en hel färdig saga hittar man även en sektion i regelhäftet som heter ''Sagor''. Snurrigt. Det för spelet helt centrala principen att karaktärens egenskapsvärde används för att slå lägre eller lika med detta och därigenom se om man klarar en viss uppgift -- denna information presenteras i förbigående på ett helt oväntat ställe i regelboken. Jag får känslan av att dessa häften och regelböcker har vuxit fram och blivit mer omfattande under lång tid och att skaparen till slut har tappat greppet om texten och den har fått växa okontrollerat. Så, tyvärr: att sitta och behöva sammanställa en egen begriplig regelbok utifrån de regelböcker som man får med köpet är inte kul. För någon som har spelat mycket rollspel tidigare är kanske allt detta klart som korvspad, men inte för mig som är nybörjare -- tvärtom. Det tar död på spelglädjen och jag kommer att låta Sagospelet äventyr gå vidare till någon annan.Var denna recensionen till hjälp?1 | 0Visa fler
Se fler varor
Skapa berättelser i Röda Maskens värld. Bli en hjälte i Lisas gä...
179 kr
Monster i Masona är den tredje världsboken för spelvärlden Masona ti...
189 kr
Andra köpte även
Ett oumbärligt hjälpmedel för Sagoberättaren!
Ett oumbärligt tillbehör till Sagospelet Äventyr
195 kr
Förbättra ditt spel med dessa anpassade tärningar och kort designade f...
215 kr
Exklusivt tryck för backarna av Kickstarterkampanjen.
79 kr