De tävlar för att få sina upptäcktsresande till templen först och tjäna poäng. Längs vägen kan de samla ytterligare poäng genom att samla föremål från vägarna de skapar. Spelet slutar när en spelare får alla sina upptäcktsresande till sina motsvarande tempel eller när den sista brickan dras och placeras. Flest poäng vinner.
Beskrivning från det engelska regelverket:
Många månar har kommit och gått sedan dina båtar avgick på resan till Karuba. När du väl anländer till ön kommer varje spelare att leda ett expeditionslag på fyra äventyrare. Nu behöver du bara navigera dig genom den täta djungeln för att ta dig till templen. "Bara" kan vara något av en underdrift; de gamla djungelstigarna måste hittas och avslöjas först! Skynda dig och bli den första att nå templen för att samla de mest värdefulla skatterna. Många vägar har återvändsgränder och du måste ha tålamod för att hitta rätt/bästa vägen (genom djungeln). Se! En guldklimp! Du kan plocka upp den och samla den, detsamma gäller de blanka kristallerna längs stigarna.