En djärv äventyrsfest, som aldrig undviker fara, har anslutit sig till striden. Detta gäng förhärdade vandrare i Wildlands: The Adventuring Party kan ersätta en av de befintliga fraktionerna, med sin unika helande förmåga som håller dem i kampen även när hoppet verkar förlorat, eller så kan de ta sig ut på slagfältet med hjälp av "Encounter"-reglerna för att stjäla kristallskärvor och attackera alla som kommer i vägen.
Närmare bestämt, när du använder äventyrsfesten som en fraktion, tilldelar spelaren som kontrollerar dem inte kartkort till sina individuella karaktärer. Istället väljer de fem kort att skicka till spelaren till höger och håller de andra fem med framsidan nedåt. När du avslöjar en karaktär kan spelaren välja vilken plats som helst som de har ett kartkort för och slänga det kortet. De ger också en ny handling till spelet: läka. Denna åtgärd är exklusivt tillgänglig för Thom the Cleric och låter spelaren ta bort ett skadesymbol från en karaktär i samma eller ett angränsande utrymme.
När den används som ett möte ställs äventyrsfesten upp på spelplanen i början av spelet, och i slutet av varje spelares tur avslöjas det översta kortet i äventyrsfestleken, med karaktären vars konstverk visas tar en handling. Vilken åtgärd som vidtas beror på karaktären och den relativa styrelsestaten. Allt eftersom spelet fortskrider tar sig det besvärliga bandet runt spelplanen, attackerar dina karaktärer, stjäl ditt byte och orsakar allmänt kaos.